Przedszkole Malutkowo znajduje się w najbliższym sąsiedztwie żłobka, na ulicy Łepkowskiego, w nowoczesnym lokalu w pełni dostosowanym do potrzeb dzieci, jako naturalna kontynuacja opieki i edukacji naszych żłobkowiczów. Codziennie w Przedszkolu realizowane są zajęcia dydaktyczne zgodne z podstawą programową zatwierdzoną przez MEN.

Realizujemy program wychowania przedszkolnego „Wokół przedszkola” autorstwa Małgorzaty Kwaśniewskiej, Joanna Lendzion, i Wiesławy Żaba-Żabińskiej. Jego przeznaczeniem jest edukacja dzieci w wieku przedszkolnym, zgodnie z wytycznymi aktualnej podstawy programowej wychowania przedszkolnego i zaleceń Ministra Edukacji Narodowej.

Prezentowany program odpowiada założeniom nowej podstawy programowej (z 14 lutego 2017 roku) oraz wytycznym ustawowym, w myśl których program powinien być dostosowany do potrzeb i możliwości dzieci, a jednocześnie treści edukacyjne mogą wykraczać poza zakres treści ustalonych w podstawie. Jest on przeznaczony do pracy z dziećmi wszystkich grup wiekowych, w przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, z uwzględnieniem dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych, w tym także dzieci zdolnych. Intencją autorek programu było stworzenie takiej propozycji, która uwzględniałaby humanistyczne podejście do wychowanków, opierałaby się na relacjach podmiotowych, odpowiadałaby wyzwaniom stawianym współcześnie edukacji, a jednocześnie posiadałaby przejrzystą strukturę, ułatwiającą nauczycielom pracę z dziećmi. Wartością, na którą zwrócono szczególną uwagę, a niedocenianą wystarczająco w dotychczas obowiązujących programach, jest rozwój kulturowy i duchowy dziecka. Pozwoliła na to wykorzystana w programie, jako główna idea, warstwicowa koncepcja wychowania Stefana Kunowskiego (1909–1977), wybitnego pedagoga, uznanego za ojca pedagogiki integralnej, którą można umieścić w nurcie współczesnej pedagogiki humanistycznej. Koncepcja ta obejmuje bowiem wszystkie obszary rozwoju i aktywności człowieka. Przedstawia jego rozwój w pięciu warstwach (biologicznej, psychologicznej, socjologicznej, kulturologicznej i duchowej). Te, jak górotwórcze warstwice, nakładają się na siebie zgodnie z rytmem okresów rozwojowych – przedszkolnego, szkolnego, dojrzewania, młodzieńczości i dorosłości – w granicach siedmioleci. Procesem tym kieruje wychowanie. Stąd autor koncepcji wprowadził do pedagogiki kategorię „rozwoju wychowawczego”, którego właściwy, czyli progresywny, przebieg stanowi tło dla ewentualnych nieprawidłowości – regresji lub degresji. Integralne wychowanie, zdaniem autora, jest wypadkową działania czterech dynamizmów – biosu (naturalny rozwój człowieka przechodzący przez pięć warstw), etosu (bliższe i dalsze nieintencjonalne środowisko wychowawcze), agosu (nauczyciele/wychowawcy wyposażeni w niezbędną wiedzę naukową i odpowiednie środki edukacyjne) oraz losu (to, czego nie można zbadać, przewidzieć).

Program ten stanowi doskonałe przygotowanie do późniejszej edukacji szkolnej.

Prowadzimy zajęcia z zakresu: edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej, języka angielskiego. Realizujemy także zajęcia ruchowe, plastyczne, umuzykalniające, taneczne, rytmikę oraz warsztaty teatralne. Przedszkole dysponuje dużą sceną teatralną, gdzie nasi podopieczni kształcą swoje umiejętności aktorskie i mogą poczuć się jak prawdziwi artyści.

 

Zdjęcia Malutków

Brak grafik